Miért is a matek?

Több mint 10 éve oktatok már matematikát. Pár éve, gyermekem születése után, visszatérve az iskolába tapasztaltam meg, hogy a gyerekeknek csökkent az érdeklődése a tantárgy iránt.
Miket tapasztaltam?
- jobban szoronganak a matematikától
- többségüket nem is érdekli
- nem szeretik
- sokuk szerint a tanult ismeretek többségét nem is fogják az életben való boldogulásuk során használni
- ha egy valós, praktikus feladatot adtam; a begyakorolt, mechanizmusokat nem tudták alkalmazni, nem tudták az új környezethez kapcsolni
Sajnos az iskolai oktatásban zajló változások (alacsony óraszám, zsúfolt tananyag stb.) nem a matematika mellett állnak. Számos országhoz képest nálunk nagyon alacsony a matematika órák száma, valamint a tantárgy tanulásával eltöltött idő mennyisége mellett a minősége is alacsony szinten mozog.
A gyerekek tanulására jellemző vonások:
- mechanikus
- memorizálás
- ismétlő, gyakorló
Ezeknek a jellemző vonások kisebb mértékben kellene megjelennie a matematika oktatásában. Miért? Mert ezáltál a tanult ismeretek, információk között található összefüggéseket, kapcsolatokat nehezen vagy egyáltalán nem ismerik fel. Elmarad a tanulóknál a gondolkodó képesség fejlődése. Azonban sajnos a való életben nagyon sok olyan dologgal kell szembenézniük (itt nem csak matematikához kapcsolódó dolgokra gondolok), amelyekhez logikus gondolkodásra, kreativitásra és problémamegoldó képességre van szükségünk. Ennek fejlesztésére nagyon is alkalmas a matematika. Ezek a készségek, képességek a mai világban hatalmas értéket képviselnek.
Visszatérve a tanári pályára, külföldi oldalakat tanulmányozva keresem/kutatom azokat a lehetőségeket, amelyek érthetővé és majd ezáltal szerethetővé teszik a tantárgyat. A gyerekeket kimozdítva a kényelmi zónából (mechanizmus stb.) játékosabb, és a hiányzó képességek fejlesztésére jobban ható módszereket alkalmazzam. Itt az oldalamon szeret szeretnék idővel betekintést nyújtani számotokra!